Tannkjøttsbehandling

Tannkjøttsbetennelse (gingivitt)
Hvis man ikke klarer å gjøre tennene rene hver dag, vil bakteriebelegget (plakket) langs tannkjøttskanten, føre til at det utvikler seg en gingivitt. Tannkjøttet blir rødt og hovent, og det blør lett når man pusser tennene. Blødning er et sikkert tegn på gingivitt.

Periodontitt (pyrea) begynner med en gingivitt som utvikler seg i dybden og fører til at tennenes feste og kjevebenet angripes. Tannkjøttslommen kan på grunn av denne utviklingen bli gradvis dypere. I de aller fleste tilfelle foregår denne prosessen uten at en merker det selv. Hvis tennene kjennes løse, kan det være et symptom på at prosessen allerede er kommet langt. Da har bakterier og tannsten trengt så langt ned langs tannroten at man selv ikke har mulighet til å fjerne den, verken med tannbørste eller tannstikkere.

Behandling av periodontitt  tar først og fremst sikte på å stoppe utviklingen. Generelt vil det festet som er tapt, ikke kunne gjenvinnes.

Tannlegen gir deg instruksjon i hvordan man selv skal foreta det daglige renholdet av tennene. Deretter foretar man en grundig rensing under tannkjøttet rundt alle angrepne tenner. Dyprensing gjøres i flere omganger. Dersom den første rensingen ikke gir akseptabelt resultat, kan kirurgisk behandling være en nødvendig, supplerende behandling.
For å oppnå et varig godt behandlingsresultat og forhindre tilbakefall av sykdommen er det viktig:
                  Å holde tannoverflatene over tannkjøttskanten rene hver dag
                  Å gå regelmessig til kontroll hos tannlege

aaaaaaaaaaaaiii